sobota, 18. avgust 2007

Crosswind Landing

Ta prispevek posvecam vsem letalskim analfabetom in Nejcu Jemcu...

disclamer: v prispevku bom najprej predstavil angleske izraze, ker slovenskih NI.

Torej, pristanek letala je (ponavadi) zadnja faza leta, ko se letalo ali zival iz visine vrne na tla in zakljuci polet (poznamo tudi touch and go pristanek, kaj pa je pa lahko izveste tako, da preprosto prevedete frazo v slovenscino). V tem prispevku se bom omejil izkljucno na avione.

Pristanek se izvede s postopnim zmanjsevanjem vzgona in hitrosti. Prva faza pristanka je dvig nosu (flare), kjer se spuscanje zmanjsa z dvigom prednjega dela letala (nosu), ker je vzgon ze zelo majhen letalo samo se "pada" in se ne dvigne. To je potrebno storiti zaradi tega, ker se letalo tal dotakne z zadnjimi kolesi in ne s sprednjim, preprosto zaradi tega, ker je zadnjih koles vec in lahko nosijo vecjo tezo, ter zaradi vecje stabilnosti (ce mobitel postavite na en vogal ne bo stal, ce pa ga postavite na dva pa bo :) ). Ko pa se letalo s kolesi dotakne tal, takrat pilot z obcutkom spusti sprednji del in letalo zavira.

To je nek kratek opis idealnega pristanka, kjer letalo leti direktno na stezo in vetra ni. Tu bom uvedel se par pojmov za boljso razlago. Se spomnite narisa, stranskega risa in tlorisa iz osnovne sole, no naris pomeni predmet od spredaj, stranski ris od strani in tloris z vrha. Crne slikce prikazujejo letalo iz tlorisa, siva pa iz narisa. Stranskega risa ni (ni se mi dalo risat, pa saj si predstavljate kako letalo pristaja...).

Zdaj pa h nasemu naslovu... Crosswind landing po slovensko pomeni - pristanek z bocnim vetrom, zaradi terminologije se bomo omejili na crosswind landing. To je povsem normalen manever, ki ga pilot uporabi ob mocnem bocnem vetru, headwind (veter od spredaj) in tailwind (od zadaj) nimata veze za pristanek. Poznamo 3 vrste crosswind pristanka:

De-Crab

Pilot ga izvede tako, da drzi sredisce letala (ce mu ocrtamo krog) na centerline-u (sredinska crta steze). Tik preden pa izvede flare, pa pilot z zadnjim vertikalnim krmilom (ki se nahaja na repu) obrne letalo okrog svoje osi in dvigne nos, letalo pa se elegantno dotakne tal. Ta pristanek je za pilota tezak v smislu orientacije, ker letalo v bistvu gleda proti vetru in bocno na stezo. To je najlazji nacin crosswind pristanka.

Crab

Tehnika je podobna kot pri De-Crabu, razlika pa je, da pilot med flare-om ne izvede poravnave na centerline ampak pristane tako kot je bil obrnjen v zraku in sele na tleh popravi svojo pozicijio. Ta tehnika ni najboljsa.

Sideslip

Zadnja tehnika, ki jo poznamo pa se imenuje "sideslip" (korak vstran). Ta tehnika je najtezja in zahteva veliko izkusenj. Namen je leteti proti centerline-u, najprej letimo v tehniki Crab ali De-Crab, da smo na sredini navidezne sredinske crte. Pilot potem letalo poravna in veter bi ga odnesel, ampak s pomocjo krmila letalo nagne proti vetru in tezisce letala avion avtomatsko prevaga nazaj in letalo pristane poravnano in normalno. Nevarnost je, da bi se avion z motorjem ali konico krila dotaknil steze zaradi prenagibanja.
V mocnem vetru je marsikdaj treba kombinirati crab in sideslip tehnike, kar privede do spektakularnih pristankov, ki pa so za pilota povsem rutinski (ceprav noben polet ni rutinski ;) )


Boeing 737-800 pristaja s pomocjo tehnike sideslip

Tu sedaj nekaj primerov crosswind landinga in nekaj posnetkov, kako naj bi to zgledalo




2 komentarja:

5rca pravi ...

zanimiv in poučen prispevek :) še več takih Aljo :)

taca.blog.siol.net pravi ...

Na letu iz Balija na Javo se mi je zgodil pristanek na katerem sem se resno ustrašla.... čiiisto malo je namreč manjkalo, da bi s krilom ali motorjem zadeli v tla. Nevem pa, ali je pristaljal pilot na crosswind način ;)